Praktisk om bryllup

Tillykke! Vi glæder os til at dele denne særlige dag med jer, hvor I siger ja til hinanden.

I kan blive gift i sognet, hvis I bor i eller har en særlig tilknytning til sognet. Mindst én af jer skal være medlem af folkekirken.

Ægteskabserklæring
Før vielsen skal I udfylde en ægteskabserklæring på Borger.dk. Når kommunen har behandlet erklæringen, får I en prøvelsesattest tilsendt, som I sender til kirkekontoret via formularen på denne side sammen med navn og adresse på to vidner, fx to venner eller familiemedlemmer, som er med til brylluppet. Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder.

Samtale med præsten
Dato og tidspunkt aftaler I med den præst, som skal vie jer. I kan udfylde formularen nedenfor så vil præsten kontakter jer. Sammen med præsten gennemgår I vielsesritualet, vælger salmer og taler vielsen igennem – måske har I ønsker til pynt i kirken, musik osv.

t kirkebryllup, og ud over præsten medvirker to kirkesangere, hvis I ønsker det.

Er I allerede gift?
Nogle par, som er borgerligt viet, fx på rådhuset, vælger efterfølgende at få en kirkelig velsignelse. Velsignelsen minder meget om vielsesritualet men har intet juridisk indhold. Vælger I denne løsning skal vi bare se en vielsesattest.

Navneændring
Ønsker I at ændre navn på bryllupsdagen? Det gør I på Borger.dk senest 15 dage før vielsen - med bryllupsdatoen som ekspeditionsdato.

Ægteskabs-erklæring på borger.dk

Før vielsen skal I udfylde en ægteskabserklæring på Borger.dkFør vielsen skal I udfylde en ægteskabserklæring på Borger.dk

Navneændring